Inwestycja ta, w znacznym stopniu finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy, stanowi kolejny odważny krok Rzeszowa w kierunku zeroemisyjnej mobilności. Jak podkreśla Prezydent Konrad Fijołek, miasto od lat stawia na nowoczesne i przyjazne środowisku rozwiązania w transporcie publicznym.
- Rzeszów zawsze słynął z innowacji. Byliśmy jednym z pierwszych w Polsce miast, które bardzo mocno zainwestowało w autobusy napędzane gazem ziemnym. Później, gdy zaczęły się pojawiać autobusy elektryczne, zapadły odważne decyzje o tym, by takie pojazdy wprowadzić w naszym mieście. Dzięki temu już dziś możemy cieszyć się naprawdę dużą flotą autobusów niskoemisyjnych – mówi prezydent Konrad Fijołek.
- Ale czasy się zmieniają, weszły nowe technologie i Rzeszów będzie z nich korzystał. Autobusy wodorowe są zeroemisyjne, przyjazne środowisku. I wchodzimy mocno w takie rozwiązania – kupujemy aż 20 wodorowych. Mamy rozstrzygnięty przetarg i wybraną firmę, która pojazdy dostarczy - uzupełnia.
W postępowaniu przetargowym udział wzięły dwie renomowane firmy. Oferta PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy opiewała na blisko 82,5 miliona złotych, natomiast propozycja SOLARIS Bus & Coach wyniosła nieco ponad 87 milionów złotych. Co istotne, obie oferty zmieściły się w budżecie przewidzianym na tę inwestycję, który wynosi niespełna 98 milionów złotych. Znaczną część tej kwoty, bo prawie 70 milionów złotych, pokryje dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy, a pozostała część stanowić będzie wkład własny miasta Rzeszowa. Ostatecznie, jako najkorzystniejsza, wybrana została oferta PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy.
Podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu planowane jest już w maju. Nowe, wodorowe autobusy będą dostarczane do Rzeszowa w trzech partiach. Pierwszych 6 pojazdów dotrze w ciągu 42 tygodni od daty podpisania umowy, kolejne 7 w ciągu 43 tygodni, a ostatnie 7 – w ciągu 44 tygodni.
Równolegle do zakupu taboru, miasto aktywnie prowadzi rozmowy z koncernami paliwowymi w sprawie budowy na terenie Rzeszowa nowoczesnej stacji tankowania wodoru. To kluczowy element infrastruktury, niezbędny do sprawnego funkcjonowania nowej floty autobusowej.
Komentarze