Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama APDOMI - Zamieszkaj jak lubisz!
sobota, 19 kwietnia 2025 23:24
Reklama dotacje unijne dla firm

Sankcja kredytu darmowego – wszystko, co musisz wiedzieć o SKD

Prawo przyznaje konsumentom szeroką ochronę w stosunkach z przedsiębiorcami. SKD to szansa na odzyskanie części kosztów dla osób, które zawarły umowę kredytu gotówkowego. Jeśli bank nie wywiązał się z ciążących na nim obowiązków, możesz go pozwać i walczyć o oddanie do banku tylko kwoty, którą pożyczyłeś.
  • 13.02.2025 07:02
Sankcja kredytu darmowego – wszystko, co musisz wiedzieć o SKD

Co to jest sankcja kredytu darmowego?

Sankcja kredytu darmowego to mechanizm, który umożliwia konsumentom odzyskanie kosztów kredytu w sytuacji, gdy doszło do określonych naruszeń ze strony banku. 

Zgodnie  z ustawą o kredycie konsumenckim art. 45 w przypadku naruszenia przez kredytodawcę określonych przepisów konsument – po złożeniu kredytodawcy pisemnego oświadczenia – zwraca kredyt bez odsetek i innych kosztów należnych kredytodawcy w terminie i w sposób ustalony w umowie.

W sytuacji, gdy kredytodawca w umowie nie określił zasad i terminów spłaty, konsument może zwrócić kredyt w równych ratach płatnych co miesiąc od dnia zawarcia umowy.

Gdyby umowa o kredyt konsumencki nie przewidywała terminu spłaty, kredytobiorca musi spłacić swoje zobowiązanie w terminie:

  • pięciu lat – w przypadku kredytów konsumenckich do wysokości 80 000 zł;

  • dziesięciu lat – w przypadku kredytów konsumenckich powyżej 80 000 zł.

Celem regulacji jest ograniczenie nieuczciwych praktyk instytucji finansowych w zakresie zawierania umów kredytu z konsumentami. 

Korzyści finansowe dla kredytobiorcy 

Możliwość zwrotu jedynie pożyczonego kapitału to istotna korzyść dla kredytobiorcy. Dzięki temu nie ponosi on kosztów związanych z odsetkami, prowizjami ani innymi opłatami, co znacząco zmniejsza całkowity koszt kredytu. 

Kwota zwrotu może być znacząca, a odzyskane środki mogą realnie poprawić sytuację finansową konsumenta, zwłaszcza jeśli miał trudności ze spłatą zobowiązania. Dodatkowo takie rozwiązanie zwiększa świadomość kredytobiorców na temat ich praw w relacjach z bankami, co pomaga unikać niekorzystnych warunków kredytowych w przyszłości.

W jakich sytuacjach kredytobiorca może ubiegać się o SKD? 

Możliwość skorzystania z tego rozwiązania jest uzależnione od spełnienia warunków dotyczących daty zawarcia umowy, kwoty i przeznaczenia kredytu, zabezpieczenia oraz czasu trwania umowy: 

  • umowa musi być zawarta po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, czyli po 18 grudnia 2011 roku; 

  • wartość kredytu nie może przekraczać 255 550 złotych; 

  • środki muszą być przeznaczone na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą; 

  • w umowie nie może być zabezpieczenia w formie hipoteki na nieruchomości; 

  • uprawnienie to przysługuje kredytobiorcy od momentu zawarcia umowy i wygasa po upływie roku od jej zakończenia. 

W związku z umową musi dodatkowo dojść do określonych naruszeń przepisów. To między innymi: 

  • niewypełnienie obowiązku zawarcia umowy w formie pisemnej albo innej formie szczególnej; 

  • brak określenia w umowie kluczowych parametrów, takich jak rodzaj kredytu, całkowita kwota zobowiązania, czas trwania umowy, termin wypłaty, RRSO czy zasady spłaty;

  • przekroczenie dopuszczalnego poziomu pozaodsetkowych kosztów kredytu. 

O naruszeniach uprawniających do skorzystania z SKD można mówić zarówno, gdy wymienione obowiązki nie zostały w ogóle spełnione, jak i kiedy bank zrobił to niewłaściwie. 

W jakich bankach można walczyć o zwrot? 

Zwrot kosztów jest możliwy w przypadku różnych banków, o ile zostały spełnione wymienione powyżej warunki. 

Analizy przeprowadzone przez naszą Kancelarię wskazują, że kredytobiorcy mogą znaleźć naruszenia w umowach wielu czołowych instytucji finansowych działających na terenie naszego kraju. Jako przykład można podać m.in.: 

  • Alior Bank, 

  • BNP Paribas, 

  • Credit Agricole, 

  • Citi Handlowy, 

  • Millennium, 

  • Nest Bank, 

  • Santander Consumer Bank, 

  • Pekao S.A., 

  • PKO BP, 

  • VeloBank. 

Jak odzyskać koszty kredytu?

Zastanawiasz się, czy możesz ubiegać się o zwrot kosztów? Skontaktuj się z naszą Kancelarią https://kancelariabutny.pl/ i przekaż swoją umowę do analizy.

Proces skorzystania z SKD obejmuje: 

  1. Rozpoznanie naruszeń – zweryfikujemy treść umowy i zidentyfikujemy błędy, których dopuścił się bank. 

  2. Skierowanie oświadczenia do banku – jeśli doszło do naruszeń, złożymy do banku oświadczenie. 

  3. Złożenie pozwu do sądu – gdy bank odmówi pozytywnego rozpatrzenia reklamacji, wniesiemy pozew do sądu i będziemy reprezentować Cię w procesie. 

  4. Zwrot kosztów – jeżeli roszczenie zostanie uznane przez sąd, bank zostanie zobowiązany do zwrotu nienależnie pobranych kosztów związanych z kredytem. 

Możliwość zwrotu kosztów to ważne narzędzie w rękach konsumentów, które daje szansę na spłatę jedynie kapitału kredytu. Jeśli chcesz sprawdzić, jakie działania mogą zostać podjęte w Twojej sprawie, skontaktuj się z naszymi Adwokatami  i omów szczegóły. 

Artykuł sponsorowany