– Chcemy rozbudowywać flotę samochodów elektrycznych dlatego w planie mamy stworzenie stacji ładowania pojazdów. To przyszłość i kierunek rozwoju, którego nie da się uniknąć – tłumaczy Paweł Śmigiel.
W Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji w Rzeszowie nikt nie ma wątpliwości, że rozbudowa floty samochodów elektrycznych to wymóg dzisiejszych czasów, którego realizacja przynosi także wiele korzyści. Najlepiej obrazuje je prosta analiza pracy odczytywaczy wodomierzy z Działu Sprzedaży i Gospodarki Wodomierzowej MPWiK. – Proszę sobie wyobrazić, jak pracują odczytywacze. Jeżdżą po mieście samochodami spalinowymi pokonując dziennie dziesiątki kilometrów. Samochód spalinowy przemierza osiedla praktyczne na pierwszym czy drugim biegu. To powoduje znaczny wzrost zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Samochód elektryczny to idealne rozwiązanie w przypadku takiej pracy. Dodatkowo pojazd odczytywacza nie przewozi dużych ładunków i dlatego wydajność baterii jest duża – wyjaśnia Paweł Śmigiel.
– Od niedawna jestem prezesem spółki, ale znam i doceniam duży dorobek swoich poprzedników i całej załogi w dziedzinie proeko. Pragnę dodać, że przez poprzednie cztery lata wspierałem działalność spółki w dziedzinie ekologii jako przewodniczący Rady Nadzorczej MPWiK. Teraz do całej talii działań zmierzających do ograniczenia emisji i uciążliwości dla środowiska dołącza kolejna bardzo konkretna, wymierna i mocna karta. Flota samochodów elektrycznych – m. in. obok farm fotowoltaicznych, produkcji energii z biogazu w procesie kogeneracji, produkcji nawozu z osadów ściekowych czy tworzeniu łąk kwietnych i prowadzeniu pasieki – znacząco wzbogaci nasz wkład w ochronę środowiska w skali miasta i regionu. Będziemy nadal nieustannie i konsekwentnie zmierzać ku niezależności energetycznej i zero emisyjności – mówi Marcin Lewandowski, prezes MPWiK Sp. z o.o. w Rzeszowie.
Rzeszowski MPWiK planuje rozbudowę floty samochodów elektrycznych, a jako spółka bardzo skuteczna w pozyskiwaniu dofinansowań dla swoich przedsięwzięć także w tym przypadku zamierza zdobyć zewnętrzne wsparcie. – Już ubiegamy się o dofinansowanie zakupu pierwszego pojazdu elektrycznego. Liczymy na wsparcie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z programu „Mój elektryk”. Istnieje możliwość uzyskania dofinasowania w wysokości 20 procent wartości samochodu. O dofinansowanie będziemy wnioskować także przy kolejnych zakupach samochodów elektrycznych – mówi Mirosław Pięta, kierownik Jednostki Realizującej Projekt w MPWiK.
Nowy Citroen e-Berlingo Van napędzany jest sinikiem elektrycznym o mocy 136 koni mechanicznych i jest w stanie pokonać 273 kilometry na jednym ładowaniu.
Praca odczytywaczy polega na przemierzaniu rzeszowskich osiedli i zdalnym odczycie wodomierzy, które wyposażone są w specjalne nakładki. Dzięki nim odczytywacz nie musi odwiedzać w domu każdego odbiorcy. Podjeżdżając np. pod budynek, za pomocą specjalnego systemu, zdalnie odczytuje stan wodomierzy.
Dotychczas po terenie, którego mieszkańców w wodę zaopatruje MPWiK porusza się 8 takich samochodów.
– Nowy samochód w dodatku elektryczny to dla nas bardzo dobra i wyczekiwana wiadomość. Bardzo usprawni naszą pracę, ale i zmniejszy jej uciążliwość dla środowiska naturalnego – mówi Jerzy Wiśniewski, zastępca kierownika Działu Sprzedaży i Gospodarki Wodomierzowej MPWiK w Rzeszowie.
Komentarze