Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Powiat Rzeszowski

Gorzki smak piwa. Rosną ceny, spada sprzedaż. Branża liczy straty

Wypijamy coraz mniej piwa. Powód? Coraz więcej musimy za nie płacić. A to skutecznie zniechęca klientów, którzy rezygnują z zakupu ulubionego napoju.

W ubiegłym roku – jak podał RMF24 – browary sprzedały o 6,9 proc. mniej niż w 2022. W przeliczeniu na półlitrowe butelki i puszki daje 400 mln. A to już jest odczuwalny spadek. 

Wzrosła natomiast wartość sprzedaży piwa o 7,1 proc. – do 22,8 mld zł z 21,3 mld zł w 2022 r.

Co się takiego stało?

Jaki jest powód tego spadku zainteresowania dla piwa wśród jego amatorów? Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie uważa, że złożyło się na to kilka przyczyn równocześnie. 

To m.in. skutki wojny w Ukrainie i pandemii, inflacja, podwyżka akcyzy i rosnące koszty produkcji napoju. Efektem tego splotu niekorzystnych przyczyn są rosnące ceny i malejący popyt na piwo. 

Najbardziej dostało się najdroższym piwom

W 2023 r. sprzedaż – podsumowuje serwis – spadła w każdym segmencie rynku. Spowodował to wzrost ceny piwa średnio o 15,2 proc. Najmocniej uderzyło to w najdroższe piwa (spadek o 14,6 proc.) i najtańsze (spadek o 10 proc.).

Lepiej radziły sobie piwa bezalkoholowe, których sprzedaż rok do roku była mniej więcej na tym samym poziomie(spadek o -0,4 mln litrów). Dzięki temu udział piw bezalkoholowych wzrósł z 6,3 do 6,5 proc.

Miliony hektolitrów mniej

Cytowany przez RMF24 Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP-Browary Polskie, podkreślił, że „w ubiegłorocznych wynikach trudno znaleźć optymistyczne dane”. 

– Rynek, który w 2023 r. skurczył się o kolejne 2 mln hektolitrów, spada od 2019 r. Zeszłoroczny spadek był jednak szczególnie głęboki – podsumował. 

 


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama Drukarnia Rzeszów