Zasady panujące na parkingach Lidla i Biedronki budzą wiele wątpliwości. Problemem jest nie tylko wysokość kar za brak biletu parkingowego.
Tak walczą ze „złodziejami” miejsc parkingowych
Lidl i Biedronka postanowiły raz na zawsze rozwiązać problem zapełniania miejsc parkingowych przez osoby, które nie są klientami ich sklepów. Sposobem na to okazało się wprowadzenie opłat za parkowanie, z darmowym czasem przewidzianym na zakupy – zazwyczaj wynoszącym do godziny.
Celem takiego podejścia jest zapewnienie ciągłej dostępności miejsc dla faktycznych klientów sklepów, szczególnie w lokalizacjach, w których miejsca parkingowe są na wagę złota.
Co trzeba zrobić? Pobrać bilet z parkomatu i umieścić go za szybą, żeby potwierdzić godzinę rozpoczęcia parkowania.
Nieumieszczenie biletu kosztuje 90 lub 150 zł. I właśnie tum jest pies pogrzebany. Niezadowoleni klienci zaczęli skarżyć się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Zasady parkowania pod lupą UOKiK
Zasady panujące na parkingach Lidla i Biedronki budzą wiele wątpliwości. Problemem jest nie tylko wysokość kar za brak biletu parkingowego, ale również sposób informowania o tych zasadach. Niekiedy kary są naliczane nawet w przypadkach, gdy auto ktoś zaparkuje na krótko.
Problem jest na tyle poważny, że liczba skarg systematycznie rośnie. W 2020 roku UOKiK otrzymał 128 skarg dotyczących tego problemu, w 2021 mniej – 113, ale już w 2022 – 275, a w 2023 aż 377. Skarżący często wskazują na trudności w przebiegu reklamacji, nawet mimo to, że posiadają dowód na to, że nie przekroczyli darmowego czasu postoju, lecz z różnych przyczyn nie umieścili biletu za szybą.
Jak odwołać się od nieuzasadnionej kary?
W przypadku otrzymania, według klienta, nieuzasadnionej kary za parkowanie, pierwszym krokiem powinno być złożenie reklamacji do zarządcy parkingu. Jeśli to nie przyniesie pożądanego skutku, warto skontaktować się z lokalnym rzecznikiem praw konsumentów.
Warto również pamiętać, że właściciel parkingu ma pełne prawo ustalić niemal dowolne zasady korzystania z miejsc postojowych, ale obowiązek informowania o tych zasadach musi zostać spełniony.
UOKiK interweniuje w przypadkach, gdy zasady nie zostały właściwie zakomunikowane lub gdy karę naliczono pomimo spełnienia przez klienta warunków określonych w regulaminie parkingu.
Komentarze