Kryzys zaczął się w pandemii COVID-19, kiedy azjatyckie fabryki produkujące podzespoły dla motoryzacji stanęły. To sprawiło, że europejskie zakłady też przestały produkować. Zaczęło brakować nowych aut. Ich ceny skoczyły do góry. To sprawiło, że używane także podrożały, a jako że zaczęło brakować nowych pojazdów, to z komisów momentalnie zaczęły znikać używane. Potem jeszcze doszła wojna w Ukrainie i Ukraińcy kupujący i wywożący do swojego kraju kupowane w Polsce auta.
Ale właśnie coś się zmieniło. Według danych AAA Auto w październiku liczba ofert samochodów na rynku wtórnym wzrosła z 199 112 do 208 867 aut. Cena wzrosła średnio o 600 zł, ale spadł wiek oferowanych pojazdów. – Wzrost liczby ofert samochodów na wtórnym rynku z jednoczesnym spadkiem mediany wieku i przebiegu, to dobra wiadomość, ponieważ świadczy o powolnym odmładzaniu się pojazdów poruszających się po polskich drogach. Przed rokiem, w tym samym okresie, mediana wieku aut używanych wynosiła niemal 12 lat, a obecnie są one o rok młodsze i mają za sobą o 6 tys. mniej przejechanych kilometrów – diagnozuje Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Z kolei zgodnie z analizami instytutu Samar w październiku zarejestrowano w Polsce 79 153 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony. - To o 26,2 proc. więcej niż rok temu. To największy miesięczny wynik od 2 lat i największy wskaźnik wzrostu w tym roku – podkreśla instytut.
To, pod kątem importu, najlepszy miesiąc w tym roku. Wynika to z tego, że w Polsce samochodów jeszcze brakuje, ale na zachodzie ich dostępność rośnie. Europejczycy kupują sobie nowe auta i sprzedają stare. Naturalnymi kupcami są polscy handlarze.
- Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 617 132 sztuki - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazują wzrost o 2,7 proc. Tegoroczny import samochodów użytkowych - 56 944 sztuki - jest o 0,2 proc. większy niż przed rokiem – przytacza kolejne liczby Samar.
Są też gorsze informacje, bo wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie. Obecnie taki samochód ma średnio 13 lat.
Najchętniej Polacy wybierają Volkswagena, za którym są: Audi A4, Opel Astra i Volkswagen Golf.
Kraje z których sprowadzamy samochody
Niemcy
2. Francja
3. Belgia
4. Stany Zjednoczone
5. Holandia
6. Szwecja
7. Włochy
8. Austria
9. Dania
10. Szwajcaria
Komentarze