Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Drukarnia Rzeszów

Dobre wieści dla właścicieli elektryków. Liczba stacji ładowania przekroczyła magiczną barierę

Wrzesień był symbolicznym miesiącem dla polskiego sektora elektromobilności – mówi ekspert, a samochodów elektrycznych na polskich drogach przybywa.
Dobre wieści dla właścicieli elektryków. Liczba stacji ładowania przekroczyła magiczną barierę

Autor: iStock

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych to największa w Polsce organizacja zajmująca się rynkiem elektromobilności. To hasło było bardzo modne kilka lat temu, kiedy władza promowała kupowanie i produkowanie samochodów elektrycznych. 

Nie mówimy tu wyłączenie o planach wypuszczenia na rynek rodzimego elektrycznego samochodu dostawczego Elvi (nic z tego nie wyszło) czy produkcji osobówki pod nazwą Izera (na razie nic z tego nie wychodzi), ale także autobusach elektrycznych i wodorowych. W tym segmencie polskim firmom nie idzie najgorzej.

Coraz więcej elektryków na drogach

Od kilku lat widać też, że Polacy kupują elektryczne osobówki. 

„Według danych z końca września 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 50 386 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze trzy kwartały br. ich liczba zwiększyła się o 16 971 sztuk, tj. o 57 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.” – wylicza teraz PSPA.

Oznacza to, że po polskich drogach jeżdżą 87 724 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Natomiast cała flota w pełni elektrycznych, osobowych aut liczy 45 198 sztuk. Co do hybryd to jest ich 42 526 , a liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosi 5212.

„Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec września składała się z 18 922 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 619 122 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1006 szt.” - dodają eksperci.

Gdzie ładować?

To, co może zniechęcać do zakupu e-samochodu, to problem z ładowaniem. Nie ma jeszcze w Polsce gęstej sieci ładowarek. Ale coś się w tej sprawie zmienia. 

Pod koniec września 2023 r. w Polsce funkcjonowało 3068 (6159 punktów) ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

– Wrzesień był symbolicznym miesiącem dla polskiego sektora elektromobilności. Łączna liczba autobusów elektrycznych w naszym kraju wynosi już ponad tysiąc szt. Taką samą granicę przekroczyła również liczba szybkich, ogólnodostępnych stacji ładowania DC. Od początku roku w Polsce przybyło ponad 250 takich ładowarek, a ich udział w sieci infrastruktury ładowania wzrósł z 29 proc. do 33 proc. To jeden z wyższych udziałów szybkich stacji ładowania w państwach członkowskich Unii Europejskiej – podkreśla Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.


Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama Drukarnia Rzeszów