W przestrzeni miasta zostaną zachowane historyczne konstrukcje. Inwestycja PKP, warta ponad 60 mln zł, jest współfinansowana ze środków unijnych POIiŚ. Miasto zyska dzięki niej nowy most, który wpisze się w panoramę miasta, współgrając ze starymi elementami konstrukcji. PLK SA kontynuują inwestycję na trasie nr 91 Kraków - Medyka. Nowy obiekt, zapewni sprawne i bezpieczne podróże pociągiem m.in. z Przemyśla do Rzeszowa, Krakowa, czy na Dolny Śląsk.
– W kwietniu 2021 roku w Ministerstwie Infrastruktury finalizowaliśmy sprawę budowy nowego mostu kolejowego na Sanie w Przemyślu, dla kolei dużych prędkości. Ustaliliśmy wtedy, że zachowany zostanie historyczny charakter obiektu, a nowy most zostanie wybudowany między zabytkowymi ponad 100-letnimi przęsłami, ratując w ten sposób zabytkowy krajobraz miasta. Prace są intensywne, a dziś wmurowaliśmy kapsułę czasu. Most nad Sanem jest miejscem symbolicznym, swoje przeszedł przed II WŚ, a podczas wojny był świadkiem krwawych walk i wsparciem podczas ucieczek. Chcemy także wzbogacić tę przestrzeń i zapewnić zarówno mieszkańcom, jak i turystom plenerowe obcowanie ze sztuką. I tu rola Muzeum Ziemi Przemyskiej, które włączy się w projekt jako organizator wystaw na pozostawionym dla pieszych starym moście – powiedział Marek Kuchciński, Minister, Członek Rady Ministrów, szef kancelarii premiera.
– Inwestycje PLK SA, realizowane przy efektywnym wykorzystaniu środków unijnych m. in. z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko sprzyjają rozwojowi polskiej kolei, jako ekologicznego środka transportu. Budowa nowych obiektów, w tym na Podkarpaciu - ma istotne znaczenie w podróży pociągiem i dla przewozów towarów. Zapewnia sprawność i bezpieczeństwo ruchu kolejowego – powiedział Radosław Celiński, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przęsła zabytkowego mostu zostały przesunięte i zamieszczone na nowych podporach. Między tymi konstrukcjami, powstaje nowa przeprawa. Pojawiły się nowe przyczółki, kolejne roboty obejmują filary, m.in. zbrojenia i wykonanie ław fundamentowych. Wzdłuż toru nr 2 – od strony Medyki, scalane są elementy docelowych konstrukcji obiektu. Wykonanie „by-passu”, umożliwia prowadzenie ruchu w trakcie realizowanych robót budowlanych.
Inwestycja PLK SA, której efektem będą dwie nitki nowych mostów, zagwarantuje sprawne i bezpieczne podróże koleją. Przewoźnicy zyskają lepsze warunki do tworzenia jak najbardziej atrakcyjnej oferty, a ponadto - co korzystne dla miasta - zostaną zachowane zabytkowe elementy kolejowej przeprawy. Jedna nitka posłuży do zaadaptowana na ścieżkę pieszo - rowerową, druga zostanie wykorzystana przez Muzeum Ziemi Przemyskiej.
W listopadzie br., planowane jest oddanie jednego nowego toru na moście do ruchu pociągów, a drugiego w grudniu. W ramach inwestycji kolejowej, pod mostem przewidziano także zakres prac drogowych. Dzięki temu, korzystnie zmieni się system komunikacji miejskiej w Przemyślu. Prace pod obiektem mają się zakończyć w I kwartale 2024 r.
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych, etap II”. Jest on współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Celem jest poprawa spójności sieci kolejowej, wzrost bezpieczeństwa i konkurencyjność transportu kolejowego.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Komentarze