Inwestycja obejmuj budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej. Wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Droga jest realizowana systemem: Projektuj i buduj. Podmioty uzyskały niezbędną dokumentację techniczną i uzyskały uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dzięki temu mogą rozpocząć się prace budowlane.
Firma po zakończonej inwestycji będzie musiała uzyskać dokumentację powykonawczą i uzyskać zgodę na użytkowanie.
Inwestycja ważna dla Polski i Europy. Rozwinie gospodarczo Podkarpacie.
Minister Andrzej Adamczyk na konferencji prasowej w Krościenku Wyżnym podkreślił wagę tej inwestycji. Wspomniał o delegacji 23 państw, którzy są zrzeszeni w Międzynarodowym Forum Transportu. Przedstawiciele tych państw zgodzili się, że Via Carpatia jest kluczową inwestycją Europy Środkowej.
Stanowisko naszych partnerów jest jasne: stabilny rozwój i trwały pokój w Europie jest możliwy tylko wtedy, kiedy Europa Środkowa jest dobrze skomunikowana. Via Carpatia zapewnia to dobre skomunikowanie
mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk
O wadze inwestycji powiedział też wiceminister Rafał Weber, który stwierdził, że inwestycje rozwinie gospodarczo Polskę Wschodnią m.in poprzez szybszy przewóz towarów. Poprawi też komfort podróży na osi północ-południe.
Rozpoczęcie prac budowlanych na kolejnym jej odcinku istotnie przybliża nas do celu, jakim jest spójny system transportowy kraju
– podsumował Rafał Weber
Ewa Leniart zwróciła uwagę, że to historyczny moment dla południa województwa podkarpackiego, poprawi komfort życia mieszkańców i da impuls do rozwoju tej części województwa
Ponadto z miejscowości, które znajdują się przy starej DK19 zostanie wyprowadzony ruch, zmniejszy się liczba wypadków, hałas i spalin.
Co obejmuje zakres prac?
W trakcie inwestycji zostanie zbudowana dwujezdniowa droga ekspresowa w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury na swojej stronie:
Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28.
Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, czterech przejść dla zwierząt oraz jeden przepust pod trasą główną. W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże – Krościenko. Droga zostanie wyposażona również w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. W celu realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem drogi, wybudowany zostanie Obwód Drogowy zlokalizowany w miejscowości Miejsce Piastowe.
Via Carpatia inwestycja ważnym elementem szlaku międzynarodowego
Via Carpatia łączy Europę Północną z Połudnową. W Polsce trasa będzie miała około 700 kilometrów długości. W skład szlaku wchodzą drogi ekspresowe: S61, S16, S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa).
Droga ma przebiegać przez tereny pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km, a tak przedstawia się stan jej realizacji w naszym województwie:
- 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
- 72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Krosno – Miejsce Piastowe oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Domaradz – Krosno, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka),
- 11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz).
Foto. poglądowe: Podkarpacki Urząd Wojewódzki
Komentarze