Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, została podpisana umowa na zaprojektowanie i budowę odcinka Dukla - Barwinek. Nowa trasa będzie ponad 18 kilometrową dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi.
Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Będzie to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych. Część przebiegająca z Dukli do Barwinka graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Teren ten charakteryzuje się skomplikowaną budową geologiczną, w związku z tym na etapie opracowania koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. GDDKiA przyznaje, że różnorodność ukształtowania, przechodzącego na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym, sprawia, że prowadzenie prac geologicznych było bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Zrealizowano ich ok. 1640, o łącznym metrażu 23 400 mb i głębokości od 3 do 46 m. Wykonano również ok. 780 sondowań badawczych o łącznym metrażu 4500 mb i głębokości od 1 do 22 m. Specyficzne ukształtowanie terenu powoduje, że na terenie inwestycji występuje 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo.
W miejscu połączenia DK nr 19 z trasą S19 powstanie węzeł drogowy Barwinek.
W skład projektu będzie wchodziło 15 estakad (najdłuższa o długości około kilometra), dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstaną również cztery miejsca przeznaczone do kontroli i ważenia pojazdów. Ponadto przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne, a także cieki i urządzenia melioracyjne. Trasa zostanie także wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Wartość kontraktu to ponad 1,5 mld złotych. Wykonawcą inwestycji będzie firma Polaqua.
Droga ekspresowa S19 jest częścią szlaku Via Carpatia. W Polsce trasa ta będzie liczyć ponad 700 kilometrów długości, z czego około 169 km będzie przebiegać przez województwo podkarpackie.
źródło: GDDKiA
WAŻNE
- Podkarpacie po nawałnicy. Wojewoda uruchomiła wojsko do pomocy ludziom [ZDJĘCIA]
- Zarzuty korupcyjne dla działaczy w sprawie nielegalnego finansowania kampanii PiS na Podkarpaciu
- Rewolucja w fotografowaniu strategicznych obiektów. Dziś wchodzi w życie nowe rozporządzenie MON
- Rozbita siatka narkotykowa na Podkarpaciu. Kolejne zatrzymania i zabezpieczone narkotyki
- Strategiczna przeprowadzka. Amerykańskie wojska relokują się z Jasionki
- Tragiczny wypadek w Majdanie Sieniawskim: Kierowca peugeota potrącił śmiertelnie rowerzystę
- 24-latka z Wrocławia kradła kosmetyki w jednej z rzeszowskiej drogerii
- Konferencja "Rzeszowska Jesień Medyczna" – Immunoprofilaktyka XXI wieku
- Nowy oddział ratunkowy w szpitalu MSWiA w Rzeszowie
Komentarze