Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

GDDKiA podpisała umowę na realizację przygranicznego odcinka S19

GDDKiA podpisała umowę na realizację przygranicznego odcinka S19
z27883327AMP,Osiem-firm-zainteresowanych-budowa-trasy-S19-na-od
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, została podpisana umowa na zaprojektowanie i budowę odcinka Dukla - Barwinek. Nowa trasa będzie ponad 18 kilometrową dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi.

Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Będzie to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych. Część przebiegająca z Dukli do Barwinka graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Teren ten charakteryzuje się skomplikowaną budową geologiczną, w związku z tym na etapie opracowania koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. GDDKiA przyznaje, że różnorodność ukształtowania, przechodzącego na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym, sprawia, że prowadzenie prac geologicznych było bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Zrealizowano ich ok. 1640, o łącznym metrażu 23 400 mb i głębokości od 3 do 46 m. Wykonano również ok. 780 sondowań badawczych o łącznym metrażu 4500 mb i głębokości od 1 do 22 m. Specyficzne ukształtowanie terenu powoduje, że na terenie inwestycji występuje 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo.

W miejscu połączenia DK nr 19 z trasą S19 powstanie węzeł drogowy Barwinek.

W skład projektu będzie wchodziło 15 estakad (najdłuższa o długości około kilometra), dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstaną również cztery miejsca przeznaczone do kontroli i ważenia pojazdów. Ponadto przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne, a także cieki i urządzenia melioracyjne. Trasa zostanie także wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Wartość kontraktu to ponad 1,5 mld złotych. Wykonawcą inwestycji będzie firma Polaqua.

Droga ekspresowa S19 jest częścią szlaku Via Carpatia. W Polsce trasa ta będzie liczyć ponad 700 kilometrów długości, z czego około 169 km będzie przebiegać przez województwo podkarpackie.

źródło: GDDKiA

Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama Drukarnia Rzeszów