Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Drukarnia Rzeszów

Maszyna do wydrążenia tunelu przy budowie S19 już w drodze do Babicy

Maszyna do wydrążenia tunelu przy budowie S19 już w drodze do Babicy
z28854726AMP,Rozpoczyna-sie-wielki-projekt-logistyczny-jakim-je
Sprzęt transportowany jest drogą wodną i lądową. Maszyna TBM będzie wykorzystana przy drążeniu tunelu na drodze krajowej S19 Rzeszów Południe - Babica.

Odcinek, który wybuduje Mostostal Warszawa i Acciona Construcción będzie jedną z najciekawszych i najtrudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Zadanie zakłada budowę tunelu o długości ponad dwóch kilometrów.
Tunnel Boring Machine odbyła podróż z Hiszpanii do Polski. Załadunek maszyny rozpoczął się już w Noblejas w Hiszpanii, skąd największe elementy, tj. napęd główny, tarcza skrawająca zostały przetransportowane do portu w Santander. Stamtąd jej elementy przypłynęły do Szczecina, gdzie następnie zostały przeniesione na specjalne barki, którymi elementy dotrą drogą rzeczną do Opola. Tam zostaną przeniesione na specjalne platformy, którymi zostaną przetransportowane do Babicy. 
Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami.
Sprzęt TBM, który ma zostać wykorzystany przy tym projekcie, zostanie dostarczony przez Accionę. Doświadczenie, które firma zdobyła przy budowach na całym świecie pozwoli wybudować odcinek S19 sprawnie i, biorąc pod uwagę skalę inwestycji, niezwykle szybko.
Maszyna TBM używana jest do drążenia tuneli. Zastosowanie jej ma wpływ nie tylko na tempo prac, ale także na poziom bezpieczeństwa. Najczęściej wykorzystywana jest do budowy szybów wentylacyjnych, szybów kopalnianych czy tuneli metra. Masa takiej maszyny to ponad 2,5 tys. ton, a długość przekracza 90 m. Na tak potężną masę składa się zarówno sama tarcza, jak również mechanizm, utrzymujący ciśnienie, z jakim tarcza naciska na kruszone skały. Samo kruszenie jest możliwe dzięki zastosowaniu specjalnej, obrotowej głowicy wyposażonej w bardzo twarde narzędzia, jak wiertła z wolframu i tarcze z węglika spiekanego.
Jak przyznaje GDDKiA Rzeszów jest to wielki projekt logistyczny. Drążenie tunelu rozpocznie się w 2023 roku.
Zadanie zakłada budowę sześciu estakad, dwóch wiaduktów, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz jednego przejazdu pod trasą S19 oraz trzech przejść dla zwierząt.
Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld złotych. Droga ekspresowa S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Jest to droga łącząca Europę północną i południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i będzie przebiegać przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Odcinek w województwie podkarpackim ma mieć docelowo ok. 169 km.

Podziel się
Oceń

Komentarze

Reklama Drukarnia Rzeszów