Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama APDOMI - Zamieszkaj jak lubisz!
środa, 16 kwietnia 2025 03:06
Reklama dotacje unijne dla firm

Podpisano umowę na prace przygotowawcze nowego odcinka DK9 Nowa Dęba - Kolbuszowa

Podziel się
Oceń

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Rzeszowie poinformowała o podpisaniu umowy na prace przygotowawcze dla kluczowego odcinka nowego przebiegu drogi krajowej nr 9. Dotyczy on fragmentu o długości około 11 km, łączącego obwodnicę Nowej Dęby (w Komorowie) z obwodnicą Kolbuszowej.
Podpisano umowę na prace przygotowawcze nowego odcinka DK9 Nowa Dęba - Kolbuszowa

Źródło: GDDKiA Rzeszów

Wykonawcą prac o wartości 3 682 398,60 zł, wyłonionym w przetargu, została firma Promost Consulting. Zgodnie z umową, prace mają zostać zrealizowane w ciągu 21 miesięcy.

Jeden z trzech kluczowych fragmentów

Odcinek DK9, dla którego właśnie podpisano umowę na prace przygotowawcze, jest jednym z trzech planowanych fragmentów nowego przebiegu tej ważnej trasy w województwie podkarpackim.

Jak informuje GDDKiA, aktualnie trwa procedura wyboru najkorzystniejszej oferty dla odcinka od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km). Z kolei dla fragmentu od obwodnicy Kolbuszowej w Widełce do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km) trwa sprawdzanie złożonych ofert.

Docelowo, nowa droga krajowa nr 9 połączy drogę ekspresową S74 z węzłem Rzeszów Zachód na autostradzie A4.

Obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej uzupełnieniem trasy

Integralną częścią planowanej inwestycji, zapewniającą ciągłość przebiegu DK9, są przygotowywane do realizacji obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Obecnie trwa proces uzyskiwania decyzji środowiskowej (DŚU) dla tych zadań. Łącznie z obwodnicami, cały nowy przebieg drogi krajowej nr 9 na Podkarpaciu będzie liczył około 60 km.

Zakres prac przygotowawczych

Podpisana umowa z firmą Promost Consulting obejmuje szeroki zakres prac przygotowawczych. Wykonawca będzie odpowiedzialny za opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz przygotowanie materiałów niezbędnych do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.

W celu wyboru optymalnego wariantu przebiegu nowej DK9, firma Promost Consulting przeprowadzi szczegółowe analizy, uwzględniając m.in. prognozy ruchu, aspekty środowiskowe, techniczne i ekonomiczne. W ramach prac zostaną również wstępnie określone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób jej połączenia z istniejącą DK9, obsługa terenów przyległych oraz rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska.

Przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej jest kluczowym krokiem umożliwiającym przejście do kolejnego etapu inwestycji, jakim jest opracowanie Koncepcji programowej. Na jej podstawie zostanie szczegółowo określony zakres niezbędnych robót budowlanych.

Cel inwestycji: poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu

Droga krajowa nr 9 pełni istotną rolę w krajowym systemie transportowym, stanowiąc ważny szlak komunikacyjny w kierunku północ-południe. Obecny przebieg trasy, ze względu na wysokie natężenie ruchu, w tym znaczny udział ruchu tranzytowego, jest uciążliwy dla mieszkańców wielu miejscowości i powoduje utrudnienia w płynności przejazdu.

Ponadto, istniejąca DK9 przecina liczne drogi niższych kategorii i charakteryzuje się licznymi zjazdami, a gęsta zabudowa wzdłuż trasy uniemożliwia jej rozbudowę. Decyzja o budowie nowego przebiegu DK9 ma na celu wyprowadzenie ruchu pojazdów z obszarów zabudowanych, usprawnienie ruchu tranzytowego (który częściowo przejmie ruch z drogi ekspresowej S7), a także poprawę płynności transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom - Warszawa.

Realizacja inwestycji przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu, zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu oraz likwidacji tzw. "wąskich gardeł", które obecnie spowalniają ruch na tej ważnej trasie.


Komentarze