Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Drukarnia Rzeszów

Transport ostatnich elementów maszyny TBM na S19 Rzeszów-Babica

Transport ostatnich elementów maszyny TBM na S19 Rzeszów-Babica
1460x616

Autor: got. GDDKiA Rzeszów

Tym razem konwój pojazdów wyruszy nie tylko z Opola, ale również ze Szczecina. Maszyna przewiezie elementy, które wydrążą tunel na S19 Rzeszów-Babica

Do przewiezienia pozostały przednie segmenty tarczy, przenośniki ślimakowe oraz kolumny.

Pierwsze trzy elementy z ostatniego transportu dotrą na plac budowy w Babicy pod Rzeszowem 23 stycznia, kolejne 27 stycznia a ostatnie do końca stycznia br. Wówczas już wszystkie części TBM będą w miejscu docelowym, co oznacza rozpoczęcie pierwszych prac przy składaniu maszyny.

Pomagać w tym będą żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton. W lutym planowane jest składanie elementów TBM w segmenty, a montaż zasadniczy w kwietniu. Szacujemy, że w lipcu maszyna będzie gotowa do pracy.

Konwój wyrusza w piątek




Konwój, który wyruszy z Opola, będzie jechał taką samą trasą jak dwa poprzednie. Rozpocznie podróż po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotrze na miejsce budowy na Podkarpaciu.

Transport przejedzie m.in. autostradą A4 i A1, a następnie poruszał się będzie po S8, S2, drogami ekspresowymi S17, S12 i S19, aby na końcu DK19 dotrzeć na plac budowy w Babicy.

Z kolei konwój jadący ze Szczecina, przejedzie drogą ekspresową S3, następnie autostradą A2 i dalej drogami ekspresowymi S8, S2, S17 oraz S19 i na końcowym etapie DK19.

Tak jak poprzednio, transport będzie się odbywał wyłącznie w godzinach nocnych, pomiędzy 22 a 6. Każdy przejazd potrwa jednak krócej, bo tylko 2-3 noce, w zależności od trasy przejazdu i warunków drogowych. Konwoje nie będą zajmowały całej szerokości jezdni, a zatem nie będą powodowały tak dużych utrudnień w ruchu jak poprzednie.


Transport, jakiego jeszcze nie było




Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica w woj. podkarpackim drążony będzie przez specjalną maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m! „Karpatka”, bo taką nazwę nosi maszyna, transportowana była z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej ruszyły lądem.

Przypomnijmy, że ten wyjątkowy drogowy transport największych elementów TBM rozpoczął się 11 listopada 2022 r. w Porcie Famet w Opolu. Na miejsce docelowe dotarł 29 listopada. Drugi konwój wyruszył z Opola 2 grudnia 2022 r., a na plac budowy przyjechał 20 grudnia 2022 r. 

Transport maszyny TBM to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym, które wyspecjalizowane firmy przygotowywały przez wiele miesięcy. Tak dużych elementów jeszcze bowiem po polskich drogach nie przewożono.

Do przewozu największych elementów wykorzystane zostały zestawy o bezprecedensowych wymiarach - szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniosło 500 ton! Zestawy składały się z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego - pchającego, który zamykał zestaw.

Pozostałe transporty były szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m.  Takie parametry to było również wyzwanie dla obiektów drogowych. Cała trasa została zaplanowana, a poszczególne odcinki i obiekty inżynierskie poddane szczegółowym ekspertyzom pod kątem przyjęcia tego niecodziennego transportu.  

 


 

Podziel się
Oceń

Komentarze
Reklama Drukarnia Rzeszów