Dofinansowanie mogą uzyskać nowe linie komunikacyjne, które zostały utworzone po wejściu w życie ustawy, czyli po 18 lipca 2019 roku – mówi Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki. – Ponadto linie komunikacyjne, które nie funkcjonowały na 3 miesiące przed wejściem w życie ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Dofinansowaniu nie podlega komunikacja miejska.
Kwota dopłaty do 1 wozokilometra wynosi nie więcej niż 3 zł. Organizator musi zapewnić co najmniej 10 procent wkładu własnego ceny usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Może złożyć jeden wniosek na dowolną liczbę nowych linii. Dopuszczalne jest składanie wniosków rocznych, bądź wieloletnich na okres nie dłuższy niż 10 lat.
Dopłaty będą przyznawane według kolejności:
- Gminy
- Związki międzygminne
- Związki powiatowo- gminne
- Powiaty
- Związki powiatów
- Województwo
Ocena merytoryczna wniosków zostanie przeprowadzona w oparciu o następujące kryteria:
- powierzchnia obszaru i liczba mieszkańców obszaru właściwości organizatora;
- łączna liczba linii komunikacyjnych objętych wnioskiem;
- długość linii komunikacyjnych;
- liczba zatrzymań autobusu na przystankach;
- realizacja potrzeb osób z niepełnosprawnościami;
- wskaźnik dochodów podatkowych dla samorządu będącego organizatorem;
- zapewnienie dostępności terenów objętych przedsięwzięciami infrastrukturalnymi.
Promowane będą samorządy o najmniejszej gęstości zaludnienia, o najniższym wskaźniku dochodów podatkowych oraz te, które utworzą najwięcej połączeń, a linie będą najdłuższe, o największej liczbie zatrzymań na poszczególnych przystankach – dodaje wojewoda podkarpacki. – Program z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
W 2024 roku dzięki dotacjom na Podkarpaciu udało się utworzyć 378 nowych linii. Najwięcej w powiecie stalowowolskim – 84.
Komentarze