Czy kierowca, który zajedzie do myjni samochodowej, wie za co i ile zapłaci? – pyta na swojej stronie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Odpowiedź już zna, bo kontrolerzy Inspekcji Handlowej sprawdzili, za co i ile go to będzie kosztowało. Sprawdzili też, czy kierowcy, wjeżdżając na parking, bez kłopotu mogą zapoznać się z ceną.
Znamy już wyniki kontroli
Kontrolerzy Inspekcji Handlowej w 2023 r. skontrolowali 84 parkingi i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Żeby sprawdzić, czy ich właściciele prawidłowo informują swoich klientów o cenie swojej usługi.
Bo to – jak podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u – ich podstawowe prawo. I dodaje, że przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług.
– Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy za jego umycie – mówi.
Tymczasem blisko 23 proc. skontrolowanych przedsiębiorców nie dba o właściwe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług.
Lista zarzutów
Na 26 parkingach i w 22 myjniach kontrolerzy stwierdzili nieprawidłowości dotyczące informowania o cenach. Na parkingach głównym problemem jest umieszczanie cen w taki sposób, że wjeżdżający kierowcy zwyczajnie ich nie widzą.
I w myjniach, i na parkingach kontrolerzy stwierdzili brak cenników lub brak na nich niektórych usług.
Niektórzy właściciele uciekają się do sztuczek typu podawanie cen w widełkach: „od…” lub „od… do…”. Tymczasem – jak podkreśla szef UOKiK-u – cena musi być jednoznaczna. Bo klient musi wiedzieć, ile zapłaci za wybraną usługę.
Posypały się kary
Niewłaściwe informowanie konsumentów o cenach usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł. Ponad połowa przedsiębiorców, u których kontrolerzy stwierdzili nieprawidłowości, dobrowolne zgodziła się je usunąć.
32 przedsiębiorców zapłaci kary na łączną kwotę ok. 40 tys. zł.
W 6 przypadkach UOKiK odstąpił od ukarania ich właścicieli ze względu na znikomą wagę naruszeń.
Prawa klientów parkingów i myjni samochodowych
- Wjeżdżając na parking, powinieneś wiedzieć, ile zapłacisz – cena powinna być widoczna, przedstawiona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.
- Masz prawo wiedzieć dokładnie, ile zapłacisz za pozostawienie samochodu na parkingu czy też jego umycie – sprawdzaj cenę za minutę, godzinę.
- Jeśli przedsiębiorca ogłasza promocję, masz prawo znać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
- Nie znalazłeś cennika usług? Poinformuj o tym Inspekcję Handlową w województwie, w którym mieszkasz.
Komentarze