Prymus, czyli specjalnie przygotowany model językowy AI (sztuczna inteligencja), wziął w ten sposób udział w eksperymencie Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Miał taką samą wiedzę
Przed tygodniem – 7 maja – 263 tysięcy maturzystów zdawało maturę z języka polskiego. Jeden z nich był wyjątkowy: Prymus, model AI.
Prymus przygotowywał się do matury na podstawie tej samej wiedzy co pozostali uczniowie. Przystąpił do matury z polskiego i ją zdał. Egzamin zajął mu około 30 minut.
Potem jego pracę oceniało – niezależnie od siebie – 3 nauczycieli, z których 2 to egzaminatorzy maturalni. Chociaż opinie na jej temat różniły się w detalach, to końcowy wniosek był spójny – praca została oceniona pozytywnie.
Przebieg eksperymentu rejestrowały kamery, a ich zapis wykorzystany został w spocie promującym kampanię „Otwarci na zmianę” Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Czas na zmiany w polskiej szkole
– Dzisiaj model nauki w szkole polega na zapamiętywaniu treści. My widzimy potrzebę, żeby polska szkoła zmierzała do zrównoważenia wiedzy teoretycznej i praktycznej – mówi Paula Bruszewska, prezeska Fundacji Zwolnieni z Teorii (na zdjęciu).
I podkreśla: – Osiągnięcie tego celu wymaga znalezienia w niej czasu na rozwijanie kompetencji przyszłości, takich jak współpraca, sprawczość, empatia. W umiejętnościach miękkich technologia jeszcze długo nie zastąpi człowieka.
List Otwarty czeka na podpisy
Fundacja Zwolnieni z Teorii zaprasza do tych poparcia zmian w systemie polskiej oświaty wszystkich zainteresowanych. Wystarczy podpisa List Otwarty, w którym Fundacja podkreśla konieczność pilnego zrównoważenia proporcji między wiedzą a umiejętnościami.
„Mniej teorii, więcej praktyki. Apelujemy o realny czas w szkole na aktywności, które umożliwią uczniom rozwijanie kompetencji przyszłości. (...) proponujemy, aby aktywności uczniów kształtujące kompetencje przyszłości zostały uwzględnione na maturze i w kryteriach rekrutacji na studia – piszą inicjatorzy listu.
Podpisało go już 40 przedstawicieli edukacji, biznesu, mediów i organizacji pozarządowych.
Potwierdzają to badania
To, że polska szkoła wymaga zmian potwierdzają m.in. badania CBOS.
38 proc. uczestników badania uważa, że największym problemem polskiego szkolnictwa jest nadmiar nauki pamięciowej, a za mało nauczania przydatnych umiejętności.
28 proc. uważa, że polska szkoła jest nastawiona na rozwiązywanie testów i nie przygotowuje uczniów do samodzielnego, dorosłego życia.
Potwierdza to ostatnia edycja międzynarodowego badania PISA: 23 proc. polskich uczniów i uczennic znajduje się na poziomie 2 lub poniżej, co oznacza, że nie mają oni wystarczających kompetencji do radzenia sobie z wyzwaniami przyszłości.
O Fundacji Zwolnieni z Teorii
Fundacja Zwolnieni z Teorii działa od 10 lat. Wprowadza kompetencje przyszłości do szkół.
Zaprasza młodzież licealną do robienia własnych projektów społecznych. Pracując w zespole, nastolatki wychodzą poza szkołę, rozwiązują istotne problemy ich otoczenia: organizują zbiórki, biegi i gry terenowe, tłumaczą neuroróżnorodność, sztuczną inteligencję i działania proekologiczne.
Taki projekt zrobiło już 33,5 tys. nastolatków, chociaż – jak podkreślają przedstawiciele Fundacji Zwolnieni z Teorii – chociaż nikt im nie kazał i nie ma z tego matury. Wspierają ich nauczyciele z ponad 50 proc. szkół w Polsce.
Komentarze