Ceny mocno poszły w górę. Żeby zapełnić przedświąteczny koszyk, trzeba wydać więcej. Dlatego blisko 80 proc. klientów planuje korzystać z promocji Black Friday i Cyber Monday.
Cena to wabik
Fonia sprawdziła sytuację ekonomiczną Polaków. Przeprowadzone badanie ujawniło, że aż 94 proc. Polaków zauważyło wzrost kosztów życia w ostatnim roku, z czego 51 proc. uważa ten wzrost za znaczny. Większość bardziej zwraca uwagę na ceny produktów oraz usług. Robią to nie tylko biedni. Cena jest wabikiem także dla osób z zasobniejszym portfelem.
Zmienność cen i ich szybki wzrost, dużo szybszy niż wynagrodzeń, wpłynął na spadek siły nabywczej gospodarstw domowych. Klienci, żeby jeszcze mocniej zacisnąć pasa, zaczęli częściej szukać rabatów.
Dyrektywa Omnibus
Wprowadzenie unijnej dyrektywy Omnibus ma ułatwić klientom ocenę rzeczywistej atrakcyjności przecen. Dyrektywa wymaga, aby sprzedawcy prezentowali obok obecnej ceny także najniższą cenę z ostatnich 30 dni, przed wprowadzeniem promocji.
To mechanizm zabezpieczający klientów przed nieuczciwymi sztuczkami handlarzy polegającymi na sztucznym zawyżaniu cen chwilę przed wprowadzeniem promocji. Oczywiście nie można wykluczyć, że niektóre firmy spróbują obejść te zasady, więc trzeba zachować czujność.
Wydamy więcej, kupimy mniej
Na przedświąteczne zakupy Polacy planują wydać więcej niż w poprzednim roku – około 1300. zł. Niestety ze względu na wysokie ceny wcale nie kupią za to zbyt dużo. Mimo to z badania wynika, że około 40 proc. z nas będzie poszukiwało okazji na zakup produktów luksusowych (premium).
Staramy się kupować mniej, ale rozsądniej, dlatego wybieramy raczej towary lepszej jakości, które – przynajmniej – teoretycznie powinny posłużyć nam dłużej.
Komentarze