W sieci z łatwością możemy natknąć się na wirusy, które działają podobnie do mikroorganizmów chorobotwórczych – wnikają do urządzenia i je infekują. Wirus rozprzestrzenia się i penetruje kolejne zakamarki naszego komputera bądź smartfona. Jego celem jest uzyskanie dostępu do prywatnych informacji. I niestety w wielu przypadkach mu się to udaje.
Wygoda ważniejsza niż bezpieczeństwo?
Według najnowszego badania EY Future Consumer Index 2023, 8 na 10 Polaków obawia się, że ich dane osobowe mogą zostać sprzedane komuś przez firmy, które te dane od nas zebrały. Jednocześnie aż 56 proc. ankietowanych deklaruje gotowość udostępnienia swoich danych w celu ułatwienia zakupów online.
Jednak wyniki wskazują, że mimo zadeklarowanej chęci udostępnienia danych dla określonych korzyści, ostrożność Polaków w tej kwestii stopniowo wzrasta. W ciągu ostatnich kilku miesięcy odsetek osób deklarujących gotowość przekazania danych w zamian za spersonalizowane oferty i promocje zmniejszył się o 8 p.p.
Zdaniem Michała Kopyta, lidera digital engineering w EY Polska, konsumenci oczekują dobrze dopasowanych ofert, które opierają się na danych, jednak kluczowe dla nich jest, aby firmy pozyskiwały, przechowywały i wykorzystywały te dane w sposób etyczny i z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Nie chcemy być szpiegowani
Cyberatakom pomagają głównie błędy użytkowników. W 2021 roku 69 proc. firm w Polsce odnotowało przynajmniej jeden cyberincydent – wynika z danych przytoczonych przez organizację niezależnych firm świadczących usługi audytorsko-doradcze – KPMG. Hakerzy tylko czekają na błędy internautów, a ci często nieświadomie pozostawiają po sobie uchylone furtki, zachęcające cyberprzestępców do wejścia.
Polscy konsumenci aktywnie korzystają z różnych cyfrowych technologii, takich jak subskrypcje usług streamingowych czy płatności za pośrednictwem niebankowych serwisów. Warto jednak zauważyć, że wykorzystywanie tych rozwiązań wiąże się z gromadzeniem danych i modelowaniem usług.
Pomimo chęci udostępniania informacji w celu otrzymywania spersonalizowanych doświadczeń online 72 proc. Polaków obawia się szpiegowania przez urządzenia aktywowane głosem.
Wciąż zbyt mało wiemy na temat cyberzagrożeń
Rozwój cyfrowych rozwiązań niesie za sobą ryzyko dla konsumentów. Niestety poziom świadomości na temat cyfrowych zagrożeń nadal jest niski. Piotr Ciepiela, partner EY, globalny lider bezpieczeństwa architektury i nowoczesnych technologii, zwraca uwagę na potrzebę zwiększenia świadomości cyfrowego bezpieczeństwa oraz zaufania do firm, które przetwarzają dane. Brak takiej świadomości może być poważnym czynnikiem hamującym rozwój innowacyjnych rozwiązań, takich jak metawersum.
Komentarze