Sami studenci podkreślają, że bolid PMT-05 to najbardziej konkurencyjna i dopracowana konstrukcja w historii zespołu. Udało się to osiągnąć dzięki przeprojektowaniu układu kierowniczego, zastosowaniu nowej kinematyki oraz całkowicie nowej przekładni kierowniczej. Dodatkowo, bolid został wyposażony w najbardziej zaawansowany pakiet aerodynamiczny, generujący aż 70% więcej docisku. PMT-05, piąty zbudowany przez zespół PRz Racing bolid, spełnia wymogi klasyfikacji spalinowej o maksymalnej regulaminowej pojemności 710 cm3. Silnik użyty w najnowszym modelu generuje moc 95 KM, a bolid osiąga prędkość 100 km/h w zaledwie 3,5 sekundy. Jego waga wynosi 220 kg. Aby osiągnąć te cele, zespół użył wytrzymałych stopów aluminium, tytanu, kewlaru, aramidu oraz włókna węglowego.
To już druga konstrukcja, w której studenci postawili na hybrydową konstrukcję nośną, łączącą tylną ramę i monocoque wykonane z włókna węglowego. Dzięki ulepszeniom geometrii i procesów technologicznych udało się zmniejszyć masę w porównaniu do poprzednich modeli. Bolid PMT-05 posiada najbardziej zaawansowany pakiet aerodynamiczny spośród wszystkich dotychczasowych konstrukcji zespołu. Dzięki zgromadzonej wiedzy i doświadczeniu, studenci doskonalili geometrię i funkcjonowanie przedniego i tylnego skrzydła, otwierając również nowe możliwości dla projektowania podłogi i innych elementów wpływających na generowany docisk. W trakcie projektowania, studenci szeroko wykorzystali symulacje przepływów, zarówno dwu- jak i trójwymiarowe. Symulowano zarówno pojedyncze elementy, jak i podzespoły oraz cały bolid, aby jak najlepiej zrozumieć zjawiska i czynniki wpływające na aerodynamikę pojazdu, a także optymalizować geometrię, aby uzyskać maksymalny docisk z pakietu.
PMT-05 miał już okazję zaprezentować swoje możliwości na torach wyścigowych podczas tegorocznej edycji Formuły Student. Podczas zawodów na Węgrzech udowodnił swoje potencjał, zajmując 4. miejsce w klasyfikacji generalnej bolidów spalinowych i elektrycznych, co czyni go najlepszym spalinowym bolidem w zawodach. Ponadto, zdobył 3. miejsce w konkurencji prezentacji planu biznesowego oraz 2. miejsce w konkurencji przyspieszenia. Przed zespołem PRz Racing czekają jeszcze trzy edycje zawodów Formuła Student w Holandii, Czechach i Chorwacji, gdzie studenci będą rywalizować z najlepszymi zespołami z całego świata.
Nadchodzący czas obiecuje pełną elektryfikację bolidu, co stanowi istotną zmianę dla PRz Racing. Zespół już zakończył pierwsze projekty kluczowych elementów przyszłorocznego bolidu. Co więcej, PRz Racing osiągnął sukces, zakwalifikowując się do technologiczno-merytorycznej współpracy z największym producentem samochodów elektrycznych na świecie - firmą Tesla. To niewątpliwie ogromne osiągnięcie, ponieważ jako jedno z niewielu zespołów na świecie zostali wybrani do tego wsparcia. Pierwsza elektryczna konstrukcja PRz Racing zapewne wprowadzi zamieszanie w stawce Formuły Student.
PRz Racing jest Studenckim Kołem Naukowym na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej i istnieje od 2013 roku. Opiekunem koła jest dr inż. Piotr Strojny. Każdego roku zespół wyścigowy przygotowuje się do międzynarodowych zawodów interdyscyplinarnych Formuła Student, które odbywają się między innymi na torach F1. Zespoły z całego świata rywalizują w konkurencjach statycznych, prezentując techniczne, finansowe i przedsiębiorcze aspekty swojego projektu, a także w konkurencjach dynamicznych, gdzie bolidy klasy Formuła Student są testowane na torze. Od samego początku swojej działalności zespół PRz Racing zbudował pięć własnych konstrukcji bolidów wyścigowych. Dotychczas wzięły one udział w 18 edycjach europejskich zawodów, odbywających się na torach m.in. w Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Węgrzech, w Holandii i Hiszpanii. Każdy kolejny bolid ma na celu poszerzenie wiedzy i kompetencji, przyczyniając się do wzrostu zaawansowania technologicznego.
PRz Racing Team zrzesza studentów z różnych wydziałów, dając im możliwość realizacji swoich zainteresowań. Obecnie zespół składa się z 6 sekcji technicznych: aerodynamiki, elektroniki, konstrukcji nośnej, silnika, informatyki i zawieszenia, oraz trzech sekcji nienaukowych: marketingu, zbierania funduszy i zarządzania projektem.
Komentarze